Zakres wynagrodzenia dla marketerów jest bardzo zróżnicowany. W zależności od poziomu doświadczenia i wiedzy, niektórzy marketerzy mogą zarabiać znacznie więcej niż inni i dlatego też bez indywidualnej analizy każdego przypadku pod kątem kompetencji, doświadczenia, osiągnięć ciężko jest jasno doprecyzować swoje zarobki. W ramach Budowania Ścieżki Kariery w Marketingu dokonujemy właśnie pełnej analizy Twojego profilu w celu precyzyjnego zbenchmarkowania Twojego poziomu wynagrodzenia względem rynku. Dopiero przy takim kompleksowym podejściu można ocenić czy wynagrodzenie które otrzymujesz jest adekwatne do Twojego doświadczenia, czy też Twoja wartość na rynku jest wyższa.
Przyjrzyjmy się zatem różnym wynagrodzeniom w marketingu idąc od najniższych stanowiska, aż po stanowiska zarządcze. Zanim to jednak zrobimy proszę pamiętaj, że nazwa stanowiska nie zawsze oddaje realny poziom odpowiedzialności biznesowej jaka ciąży na danej osobie. Sam znam Marketing Managerów zarabiających 6 000 PLN Brutto jak i takich co zarabiają 15 000 PLN Brutto i więcej. Dlatego też przy każdym stanowisku opisuję główne oczekiwania od danego poziomu stanowiska oraz podkreślać będę aspekty, które mają kluczowy wpływ na poziom Twojego wynagrodzenia.
No dobra to ruszamy!
Marketing Trainee / Stażysta w dziale marketingu zarobki
Poziom Wynagrodzenia: od 3 000 PLN Brutto do 6 000 PLN Brutto
Stażysta w marketingu ma niepowtarzalną okazję uczyć się od doświadczonych specjalistów w tej dziedzinie. Mają szansę pracować nad projektami takimi jak tworzenie kampanii, badanie trendów rynkowych czy spotkania z partnerami. Dodatkowo, zyskują wgląd w to, jak tworzyć skuteczne działania marketingowe dla firm z różnych branż. Jest to doskonała okazja dla aspirujących marketingowców, ponieważ pozwala im odkryć swoje zainteresowania w profesjonalnym otoczeniu i zdobyć cenne umiejętności, które mogą być stosowane zarówno zawodowo, jak i osobiście.
Jako stażysta w dziale marketingu będziesz mógł rozwijać swoje kreatywne umiejętności, jednocześnie doskonaląc swoją wiedzę na temat cyfrowych platform mediowych, analityki internetowej czy też umiejętności pracy projektowej. Dzięki doświadczeniu zdobytemu na tym stanowisku, będziesz przygotowany do podjęcia bardziej zaawansowanych ról w przyszłości.
Poziom wynagrodzenia na tym stanowisku zależy przede wszystkim od wielkości organizacji. Im większa organizacja tym wynagrodzenie oferowane dla początkujących marketerów jest wyższe. Najlepsze wynagrodzenia na tym stanowisku mogą otrzymać osoby, które dostały się na dedykowane staże / programy managerskie w dużych korporacjach jak np: P&G. Warto już na tym etapie poznać dokładne warunki programu stażowego oraz jasno ustalić z pracodawcą co się wydarzy po stażu. Najczęściej osoby po 6-9 miesiecznym stażu awansują na stanowiska juniorskie.
Junior Marketing Specialist / Młodszy specjalista ds. marketingu zarobki
Poziom Wynagrodzenia: od 4 000 PLN Brutto do 7 000 PLN Brutto
Młodszy specjalista ds. marketingu jest odpowiedzialny za pomoc w opracowywaniu i wdrażaniu strategii marketingowych. Ci specjaliści zazwyczaj pracują ze zespołem, współpracując bezpośrednio z bardziej doświadczoną osobą w zespole. Głównym zadaniem na tym stanowisku jest tworzenie kampanie marketingowych, analizowanie danych, raportów oraz przygotowywanie prezentacji.
Na tym etapie kariery oczekiwane jest już sprawne poruszanie się w wybranym obszarze marketingu takim jak: Marketing Bezpośredni, Marketing Offline’owy, Paid Media, Social Media SEO czy też e-mail marketing. Dzięki ścisłej współpracy z innymi działami w organizacji, młodszy specjalista ds. marketingu odgrywa integralną rolę w zespole marketingu.
Wynagrodzenia na tym stanowisku zależy głownie od dwóch aspektów: samodzielności w pracy (niezwykle cenione przez managera) oraz posiadanych umiejętności technicznych. Im wyższy poziom specjalistyczny na przykład w danym obszarze ekspertyzy jak Programmatic tym wartość rynkowa wyższa. Osoby na tym stanowisku powinny właśnie skupić się na tych dwóch obszarach, aby możliwie szybko awansować pionowo.
Junior Digital Marketing Specialist zarobki
Poziom Wynagrodzenia: od 5 000 PLN Brutto do 7 500 PLN Brutto
Stanowisko to nie różni się fundamentalnie od stanowiska opisanego powyżej. Jednakże, jako że na stanowisku tym osoba realizuje kampanie marketingu internetowego jego wartość rynkowa wzrasta. Osoba specjalizująca się mediach cyfrowych, a w szczególności w mediach biddable może oczekiwać od 10% do 20% wyższego wynagrodzenia niż osoba na antologicznym stanowisku nie posiadająca tych umiejętności technicznych.
Copywriter zarobki
Poziom Wynagrodzenia: od 4 000 PLN Brutto do 12 000 PLN Brutto
Copywriter jest profesjonalnym pisarzem, który specjalizuje się w tworzeniu perswazyjnych i atrakcyjnych treści dla celów marketingowych i reklamowych. Tworzą teksty, które pomagają sprzedawać produkty, usługi czy też wspierają nie komercyjne inicjatywy. Copywriter musi mieć doskonałe umiejętności pisania, być w stanie myśleć kreatywnie i strategicznie, i zrozumieć potrzeby docelowych odbiorców. Copywriterzy muszą być na bieżąco z aktualnymi trendami, aby skutecznie sprzedawać produkty i usługi, a także tworzyć ciekawe treści, które rezonują z czytelnikami. Jest to ciekawa praca, która wymaga umiejętności, kreatywności, znajomości strategii marketingowych i silnych umiejętności komunikacyjnych.
Zarobki na tym stanowisku są bardzo różne i wynikają głównie z umiejętności oraz wiedzy obszarowej jaką Copywriter posiada. W przypadku posiadania wiedzy specjalistycznej w danym obszarze np: technologii, farmacji Copywriterzy mogą zarabiać nawet trzykrotnie więcej. Doświadczeni copywriterzy mogą również otrzymać premie lub zarobki oparte na prowizji po udanych kampaniach lub projektach
Na tym stanowisku najlepiej budować swoją karierę w obszarze jasno zdefiniowanej niszy rynkowej. Pozwala to stworzyć swoje unikalne USP (Unique Selling Proposition) oraz budować współprace na lata w danej branży.
Marketing Specialist / Specjalista do spraw marketingu zarobki
Wynagrodzenia: od 6 000 PLN Brutto do 9 500 PLN Brutto
Specjalista ds. marketingu to ekspert w dziedzinie marketingu, który opracowuje strategie promocji produktu lub usługi. Tworzy i wdraża skuteczne kampanie, które zwiększają zaangażowanie klientów, widoczność marki i sprzedaż. Analizuje trendy rynkowe i opinie klientów, aby opracować kreatywne rozwiązania, które zaspokoją ich potrzeby, jednocześnie osiągając cele biznesowe. Zarządza również budżetem w swoim obszarze i śledzi wskaźniki wydajności (KPI), aby upewnić się, że kampanie osiągają pożądane rezultaty. Dodatkowo, utrzymują relacje z dostawcami i innymi partnerami, aby zapewnić sukces swoich kampanii. Specjaliści ds. marketingu są często fundamentem efektywnych działów marketingowych, ponieważ wnoszą doświadczenie w kreatywnym promowaniu produktów i usług w celu napędzania wzrostu przychodów dla firmy.
Digital Marketing Specialist / Specjalista ds digital marketingu zarobki
Poziom Wynagrodzenia: od 7 000 PLN Brutto do 10 000 PLN Brutto
Specjaliści od marketingu cyfrowego są coraz bardziej poszukiwani wraz z postępującą digitalizacją działań marketingowych na świecie. Zarobki specjalistów ds. marketingu cyfrowego różnią się znacznie w zależności od ich poziomu doświadczenia, rodzaju organizacji, dla której pracują, oraz wielkości organizacji. Jako, ze jest to stanowisko eksperckie to specjaliści od marketingu cyfrowego z wyspecjalizowanymi umiejętnościami mogą liczyć na wyższe wynagrodzenie szczególnie gdy posiadane umiejętności są aktualnie silnie pożądane na rynku. Ostatnio takim obszarem w którym zdecydowanie specjaliści marketingowi mogli zarabiać więcej jest obszar zakupu programatycznego w związku z dynamicznym przeniesieniem budżetów na działania Programmatic.
Osoby na tym stanowisku powinny skupić się na dwóch aspektach. Budowania unikalnych kompetencji w obszarze Digitalu najlepiej wykraczając poza obszar samej obsługi narzędzia, a idąc także w kierunku analityki, integracji między systemami. Po drugie te osoby często już są wyeksponowane na rożnych interesariuszy. To są ważne momenty, w których możesz wykazać się silną ekspertyzą w swoim obszarze zachowując nadal szerokie strategiczne spojrzenie.
Performance Marketing Specialist / E-commerce Specialist zarobki
Poziom Wynagrodzenia: od 8 000 PLN Brutto do 11 500 PLN Brutto
Performance Marketing Specialist specjalizuje się w kampaniach efektywnościowych czy też w pracy w obszarze e-commerce. Ze względu na charakter tej pracy oraz widoczne wyniki biznesowe prowadzonych działań marketingowych stanowisko to jest wyżej opłacane. Osoby z większym doświadczeniem i szerszą wiedzą w tej dziedzinie mogą zarabiać zdecydowanie wyższe wynagrodzenie niż standardowy specjalista do spraw marketingu. Zdarza się szczególnie w obszarze e-commerce, że wynagrodzenie dla specjalistów od marketingu efektywnościowego jest bezpośrednio oparte na wynikach ich kampanii.
W zależności od organizacji często oczekiwane są tutaj takie umiejętności jak pracowanie z kampaniami digitalowym opartymi na product feedach (Google Shopping, DPA etc), czy też doskonała znajomość rynku afiliacyjnego i współprac biznesowych z partnerami zewnętrznymi.
Dla osób zainteresowanych tego typu stanowiskiem ważne jest też, aby dobrze rozumieć analitykę internetową i kluczowe metryki efektywnościowe, aby móc dokładnie zmierzyć swój sukces. Dodatkowo ,mile widziane jest doświadczenie w sprzedażowych taktykach marketingowych, aby skutecznie realizować cele biznesowe organizacji.
Marketing Manager / Kierownik marketingu zarobki
Poziom Wynagrodzenia: od 9 000 PLN Brutto do 15 000 PLN Brutto
Pensje menedżerów marketingu różnią się znacznie w zależności od odpowiedzialności biznesowej jaka na nich ciąży oraz wielkości zespołu jakim zarządza. To drugie kryterium często jest kluczowe przy wycenie stanowiska. Zazwyczaj Marketing Manager zarządza zespołem 2-8 osobowym co w dosyć jasny sposób rozdziela początkujących od doświadczonych managerów, ale nie stanowi też świętej zasady. Zdarza się, że Manager niewielkich zespołów eksperckich może zarabiać bardzo dobrze ze względu na swoją ekspertyzę w wąskiej dziedzinie Ostatecznie, połączenie doświadczenia i kwalifikacji będzie odgrywać kluczową rolę w określaniu wynagrodzenia kierownika ds. marketingu.
Digital Marketing Manager zarobki
Poziom Wynagrodzenia: od 10 000 PLN Brutto do 16 000 PLN Brutto
Digital Marketing Manager jest odpowiedzialny za nadzorowanie rozwoju i wdrażania kampanii digitalowych, stron internetowych czy też innych projektów online’owych. Na tym stanowisku musisz posiadać wiedzę na temat technologii internetowych oraz rozumieć najnowsze trendy w marketingu internetowym. Dodatkowo, musisz posiadać doskonałe umiejętności zarządzania ludźmi oraz projektami, aby zapewnić, że wszystkie zadania zostaną wykonane na czas i w ramach budżetu. Digital Managerowie muszą być również kreatywnymi osobami rozwiązującymi problemy, które potrafią zaplanować i zrealizować niestandardowe inicjatywy marketingowe. Dobre umiejętności komunikacyjne są niezbędne, ponieważ pracują oni zarówno z wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi interesariuszami, aby zapewnić, że ich projekty spełniają cele organizacyjne.
Digital Manager musi posiadać odpowiednią wiedzę ekspercką w wybranych obszarach marketingu internetowego. Wbrew powszechnej opinii nie musi posiadać większej wiedzy eksperckiej niż członkowie jego zespołu, ale musi doskonale rozumieć szeroką perspektywę martechową oraz pełen horyzont digitalowy. To właśnie ta umiejętność pozwala tworzyć synergię pomiędzy różnymi działaniami marketingowymi oraz tworzyć wartość dodaną dla organizacji.
Brand Manager zarobki
Poziom Wynagrodzenia: od 11 000 PLN Brutto do 18 000 PLN Brutto
Brand Manager to profesjonalista odpowiedzialny za nadzorowanie i zarządzanie sukcesem konkretnego produktu lub marki. Osoby te muszą być wysoce zorganizowane, kreatywne i mieć silne umiejętności komunikacyjne, aby skutecznie zarządzać wizerunkiem marki. Muszą również pozostać na bieżąco z trendami w branży i pojawiającymi się technologiami, aby zapewnić, że produkt pozostanie konkurencyjny i atrakcyjny dla konsumentów. Brand managerowie są zaangażowani w każdy aspekt swojej marki, od koncepcji do rozwoju, strategii marketingowej, struktury cenowej, metod dystrybucji i innych.
Tego typu stanowiska głównie znajdują się po stronie Klienta w dużych organizacjach i są kluczowe dla organizacji. Zazwyczaj ostatecznie celem menedżera marki jest zwiększenie sprzedaży produktu lub usługi przy jednoczesnym utrzymaniu pozytywnego wizerunku marki w grupie docelowej.
Head of Marketing zarobki
Poziom Wynagrodzenia: od 13 000 PLN Brutto do 30 000 PLN Brutto
Rola Head of Marketing jest chyba najbardziej niedookreśloną rola w strukturach marketingowych. Często rola ta jest równoznaczna z rolą Dyrektora Marketingu, ale ze względu na funkcjonowanie takiej roli też w mniejszych organizacjach może też być równoznaczna z rolą Marketing Managera. Aby dobrze określić tę rolę kluczowy jest zakres odpowiedzialności tej roli. Może to odbyć się po przez analizę położenia roli w strukturach całej firmy (tak zwany grade’ing), po przez wielkość zespołu jakim zarządza czy też na przykład wielkością budżetu marketingowego za który odpowiada (minimaly budżet marketingowy zarządzany przez Head of Marketing to minimum 10 000 000 PLN rocznie).
Head of Marketing w dosłownym rozumieniu tej roli jest kluczową rolą w organizacji, która odpowiada za marketing w organizacji zarówno od strony strategicznej jak i egzekucyjnej. Osoba ta musi posiadać szeroką perspektywę na całość działań marketingowych, widzieć zależności, aby budować synergię i wartość dodaną. W ramach tej roli kluczowe jest zrozumienie przełożenia działań marketingowych na biznes, stąd sprawne poruszanie się w obszarze głębszej analityki marketingowej jest oczekwiane: modelowanie atrybucji i ekonometria.
Marketing Director / Dyrektor Marketingu zarobki
Poziom Wynagrodzenia: od 20 000 PLN Brutto do 45 000 PLN Brutto
Rolą dyrektora marketingu jest opracowanie i wdrożenie skutecznego planu marketingowego, który pomoże firmie osiągnąć jej cele biznesowe. Jest odpowiedzialny za opracowywanie strategii zwiększania świadomości marki(Brand Marketing), napędzanie wzrostu sprzedaży (Growth Marketing) i budowanie relacji z wszystkimi interesariuszami. Ponadto, rola ta odpowiedzialna jest za zapewnienie konkurencyjności w komunikacji oraz bycia zgodnym z trendami w branży. Dyrektor Marketingu musi być również biegły w budżetowaniu i planowaniu finansowym, aby zapewnić, że wszystkie prowadzone działania są efektywne z punktu widzenia zwrotu z inwestycji (ROI). Ostatecznie powinien mieć silne umiejętności komunikacyjne, aby skutecznie koordynować współpracę z innymi działami w organizacji.
Wysokość wynagrodzenia Dyrektor Marketingu jest przede wszystkim zależne od wielkości organizacji, ponieważ to jest unikalna rola w organizacji – Dyrektor Marketingu jest tylko jeden w organizacji:).
Czy moje wynagrodzenie jest adekwatne?
Na to pytanie dostarczamy odpowiedzi w ramach Budowania Ścieżki Kariery w Marketingu. Tutaj analizujemy kluczowe czynniki organizacyjne (pozycja w strukturze, odpowiedzialność biznesowa, unikalność stanowiska) oraz Twoje umiejętności benchmarkując je standardami rynkowymi czy też oczekiwaniami od danego stanowiska. Jeżeli interesuje Ciebie tylko ten aspekt, zawsze możesz umówić się na konsultacje indywidualne – koszt 300 PLN. Napisz do nas na kontakt@awansujwmarketingu.pl
Powodzenia!